mandag den 1. september 2008

Fridag med gudstjeneste eller møde?

Søndag er som bekendt Olsen og min fridag, så igår havde Silje og jeg aftalt, vi ville tage tidligt ud i en park og slappe lidt af. - Så friske endte vi dog ikke med at blive, for efter lørdagens mange aktiviteter, var jeg simpelthen træt! Godt og grundigt! I stedet valgte vi at tage lidt senere afsted, handle lidt og så gå til Gudstjeneste - eller møde - i kirken King of Kings. Det er et sted, hvor de har rigtig meget, og rigtig god lovsang, og vi havde en hyggelig og stille og rolig tur.
Pludselig slog det mig, at jeg nu har været til Gudstjeneste 7 gange, på de tre uger jeg har været hernede. - Det slår vist de fleste af mine tidligere rekorter.... - Tilgengæld har det så være i 5 forskellige kirker.
At gå i kirke hernede, har været nogle meget forskellige oplevelser. I den Danske Kirke, er gudstjenesten meget ligesom vi kender den fra folkekirken hjemme i Danmark, med nadver, velsignelse, salmer, et par lovsange osv. I de messianske menigheder derimod, her det været meget anderledes. Der har alle tre steder været helt enormt meget lovsang (to af stederne på hebraisk), og så en tale/prædiken og en masse "beskeder". Det har fået mig til at tænke over, hvad en Gudstjeneste egentlig er for mig, og jeg tror jeg er kommet frem til, at elementer som nadver og velsignelse er meget centralt for mig. De andre steder har også været rigtig godt, og menneskerne har været så åbne og kærlige, at det har været en rigtig god oplevelse at komme der, men det har mere været som at komme til et møde end til en gudstjeneste. - Begge dele er meget godt, for mig har det bare været vigtigt at tænke lidt over forskellene, og sætte dem lidt i perspektiv.

Ingen kommentarer: