torsdag den 4. december 2008

Auswitz og terrebekæmpelse på nært hold

Onsdagens åbent hus-program var, at vi skulle ud og besøge en overlevet kz-fange. Det var noget, vi alle havde set frem til, for det er ikke noget, man lige får lov at opleve hver dag.
Og ja, det blev også en rigtig god og spændende aften, hvor hun fortalte sin historie og sit vidnesbyrd. Men mærkeligt nok var det ikke så overvældende, som jeg havde troet, det ville være, for vi kender egentlig meget godt de frygtelige historier i forvejen! - Og så var det næsten svært at forestille sig, at hun faktisk var en levende del af historien!





Til gengæld var det en stærk oplevelse at være i biografen tirsdag aften. Vi så "Body of lies". - En rigtig drengefilm, der handler noget om hvem der er med - og modspillere i forbindelse med terrorbekæmpelse.
Filmen blev meget mere end en drengefilm for mig, for kulissen "Mellemøsten" (hvor store dele af filmen foregik) har fået en helt anden betydning for mig.
De små gadeboder ligner dem, hvor jeg handler, soldaterne ser jeg hver dag, lige inden filmen, havde jeg købt en ny trøje hos en pige med tørklæde, der lignede rigtig meget en pige i filmen, formiddagen inden besøgte jeg en palæstinensisk pige, hvor de små søskende og kusiner også lige kom forbi -hele det univers filmen foregik i, og som ikke ville have sagt mig det mindste for 5 måneder siden, er nu blevet en helt central del af min hverdag, og det gjorde den faktisk meget, meget stærk!
- Så sådan kan det overraske hvilke oplevelser og historier, der gør indtryk!

Ingen kommentarer: