mandag den 22. december 2008

Rikke beretter om mandagens ørkentur

I dag stod vi lidt tidligt op, spiste morgenmad og tog bus til Wadi Qelt.
I dag var dagens udfordring og oplevelse en tur gennem ørkenen til Jeriko.

Maria havde fortalt mig (Rikke), at det var en lille tur, men det viste sig altså at være mere eller mindre en heldagstur, men vi tog det også i vores eget tempo, og tog os tid til at fascinere og iagttage baduinergårdene, -utroligt! Tænk at mennesker kan leve ude i en ørken, i huse så tynde som stof, både om vinteren og sommeren med måske 45 grader.
Geder, heste, får høns og børn, løb rundt ude i det bare ingenting.
For Jeppe og Johannes sagde det knap så meget, de var bare lykkelige over, at få lov til at hoppe, kravle og springe rundt, hvor ingen andre end os, blev generet af det.

På vejen var der også et kloster, som de andre så, mens jeg holdt pause, og fik en ridetur på et æsel, af en rigtig sød baduin. Jeg er simpelthen fascineret af de mennesker.
Kl. ca. halv 4 nåede vi til Jeriko, hvor vi tog taxa og bus hjem. -Dejligt og tiltrængt at sidde ned og hvile benene.

Vi fik et bad og lavede mad da vi kom hjem. -Dejligt! Jeg kom til at tænke på baduinerne, gad vide, om de går i bad...?
Vi lavede æggekage, tomatsalat, og fik brød, avokadoer og bønner, som vi havde købt i Betlehem. -Det smagte rigtig godt. Jeg er rimelig vild med israelisk mad.
Lige nu sidder Maria og drengene og spiller kanasta med Christian, mens far og mor er nede og snakke med Olsen om en film der hedder: "The Iron Wall," som de lige har set.
Jeg glæder mig til i morgen, hvor vi skal på det jødiske marked og købe ind til juleaften og måske lidt mere:)
Godnat og tak for endnu en rigtig god, spændende dag i Israel.

Ingen kommentarer: