torsdag den 9. april 2009

Påsketiden er over os

Blomsterne er ved at springe ud, solen får mere og mere magt, på Kegnæs har der været konfirmation og i Jerusalems gader vrimler det med turister og pilgrimme - sagen er klar: Påsketiden er over os!
Her i byen sker der selvfølgelig rigtig, rigtig meget i disse dage, og jeg nyder at få lov at være en del af det(-:

I søndags var vi på Palmesøndagsvandring ned ad Oliebjerget sammen med et par tusinde andre. Der var sang på alverdens forskellige sprog, palmegrene, musik, smil og glad mennesker - virkelig festligt!
Du kan se en lille film fra turen på Kirstens blog ved at klikke her

På toppen af Oliebjerget. Det kan ikke ses her, men der er mennesker hele vejen herfra ind til den gamle by!

Heidi med sangark og palmegren. Efter vi havde sunget nogle fantastisk påskesalmer, der bliver stærke på en helt ny måde, når vi går lige nøjagtig der, hvor Jesus gik, skiftede generen til festlige børnesange med fagter og dans. - Fantastisk!

Smukt klædte folk var der også til proccesionen.
En anden meget glædelig ting er, at vores venner fra Vestbredden har fået adgang til Jerusalem i 45dage hen over Påsken, så vi mødtes med et par af dem efter vandringen.
Det er simpelthen dejligt, at de kan være lidt med her, og det mærkes så tydeligt, hvor meget de hungrer efter at lave noget med os "herude", simpelthen for at udnytte tiden fuldt ud, da tiden de må være her, jo er blandt de få ting, de kan se frem til.

Tirsdag aften havde vi "Påskemåltid i Jesusperspektiv" i lejligheden.
Her fik jeg igen mulighed for (læs: blev kastet ud i) at udfordrer mine kokkereriske evner. Det er jo altid meget spændende, med den mængde erfaring jeg har. Men skal jeg sige det selv, var jeg faktisk rigtig godt tilfreds med resultatet, og stemningen, ja den var i top blandt de 7 nordmænd, finneren og de 11 danskere(-:
Noget af det mest udforderende ved sådan en aften er faktisk indkøbene. Hvad skal bruges? Hvor findes det? Hvad hedder det på engelsk/hebraisk, hvad mon der er inde i denne dåse og ikke mindst; hvordan får jeg det hele med hjem...? Hvad er Charosset, hvordan ser bitre urter ud, og gad vide hvilken boks der indeholder flødeost? - Meen, såmeget desto størrer bliver glæden, når resultatet bliver godt(-:
Idag skal vi på tur til Zionsbjerget, Hanegalskirken og Nadversalen og slutter dagen af med international gudstjeneste og fakkeloptog til Getsemane.
Jeg vil ønske jer alle en glædelig og velsignet påskehøjtid!
Kærlig hilsen Maria.

Ingen kommentarer: