fredag den 24. april 2009

Påskedag

"Meget tidligt om morgenen den første dag i ugen kommer de (Maria Magdalene, Maria, Jakobs mor og Salome) til graven, da solen var stået op. Og de sagde til hinanden: "Hvem skal vi få til at vælte stenen fra indgang til graven?" Men da de så derhen, opdagede de, at stenen var væltet fra. Og da de kom índ i graven, så de en ung mand i hvide klæder sidde i den højre side, og de blev forfærdede. Men han sagde til dem: "Vær ikke forfærdede! I søger efter Jesus fra Nazaret, den korstæstede. Han er opstået, han er ikke her". Mark.16,2-7

Det var meget tidligt om morgenen, vi fandt vejen, ikke til graven, men til Oliebjerget.
Her holdte vi en stemningsfuld andagt

Mens lyset langsomt overvandt mørket.Så smukt og så stemningsfuldt!

Efter andagt og fællesmorgenmad på Oliebjerget, var vi lige en tur hjemme og vende, hente nye forsyninger og øve et par sange, inden turen gik til Gravhaven.
Her tog jeg mig lige et lille break fra opgaverne, og nød at være til en international gudstjeneste.
Et par hunderede internationale folk blev skiftet ud med et par hunderede skandinavier, og så var vi klar til næste gudstjeneste.
Til den skandinaviske gudstjeneste stod musikgruppen lige ude foran graven! Wow!
Til min store glæde (og ca. 1000 øreganges fornøjelse) lykkedes at samle to små kor, til at synge under gudstjenesten, både som korsangere og som indslag.
Som gamle kendiser kan se, er det simpelthen både Eva og Elisabeth fra KG, der er med her på billedet, og sammen med et par andre, lykkedes det, at få skabt en rigtig god og stærk påskestemning, på det sted i hele verden, der er den bedste kulisse til denne dag!
Efter en tiltrængt slapper i Den gamle by, sluttede vi påskedag af med Opstandelsesgudstjeneste i Den Danske Kirke.
Det var en fantastisk dag og en fantastisk uge. Der skete så meget spændende, og der var så meget at tænke på. Og faktisk tror jeg slet ikke, jeg har forstået det helt endnu. - Og jeg ved heller ikke, om jeg nogen siden helt kommer til at forstå betydningen af det, Jesus af Nazareth gjorde for mig og for dig, da han Skærtorsdag i Getsemane have valgte ikke at lade bægeret gå forbi sig, men at tage din og min skyld på sig, at dø for os, at være i dødsriget for igen at stå op, og nu inviterer os til det evige liv sammen med ham på Den nye jord. - Det er for fantastisk til, at min hjerne kan begribe det, men så er det jo godt, den ikke behøver det. Ja tak Jesus, jeg vil gerne med! -Hvilken glæde!
God Påske!

Ingen kommentarer: