torsdag den 9. oktober 2008

Besøg af Børkop

I denne uge har Børkop Bibelskole stortur, og heldigt for os går deres tur til Jerusalem, Israel, for så har vi nemlig fået lov at have et par dage sammen med dem. Og det er jo ik´ så ring´endda, når sådan nogle som Karina går der!!
Et glædens gensyn!

I mandags var vi en tur på Oliebjerget m.m.
Selvom det allerede er fjerde gang jeg var der, var det dejligt at være med dem!
Jeg nød at være en del af en kristen gruppe unge igen, en gruppe, der har det så nemt med ventende bus, morgenandagt ved en lærer og så ellers bare en masse hygge og fællesskab!
Mandag aften var vi inviteret ud på deres hotel, så vi fik simpelthen hele dagens goder med! - og et lækkert ta´selv-bord er nu helle ikke at beklage.....hehe

Igår fik jeg lov til at komme med til Betlehem.

Jeg tror vores guide har været sælger i sit tidligere liv, han var i hvert fald meget, meget opsat på at sælge os diverse ting og sager i en kristen butik.

Efterhånden som jeg hører flere og flere historier fra og om Vestbredden og livet der, forstår jeg godt den frustration, der hersker, og egentlig også den desperation for at sælge, vi oplevede. Så selvom priserne ikke var de mindste der, fik vi købt lidt, og forhåbentlig støttet en god sag blandt kristne palæstinensere.

Dette er så stedet hvor Jesus blev født.

Utroligt som der bygges kirker med en masse tingel-tangel over alt! Det er ok spændende at se, men for mig er det bare ikke stedet, men budskabet af det, der skete, der betyder noget, mens det for andre helt tydeligt er det nøjagtige sted!(...??? - det skete for 2000 år siden) Blandt de forskellige kirkesamfund er der meget forskellige traditioner omkring hvordan der skal pyntes. Nogle mener olielamper, guldglimmer og masser af røgelse er meget smukt, mens andre (ex. mig...) synes ,en grotte eller en smuk have giver lige så god mening.

Dette er et lille stykke af den mur, der deler Vestbredden og resten af landet.
Hvis nogen af jer får associationer til en anden mur, der engang stod i Berlin, har den tanke også strejfet mig. Og nogle af konsekvenserne er de samme; - familier der bliver skildt, - bønder, der ikke kan komme ud til deres marker, - unge, der ikke må besøge deres venner på den anden side af muren, - voksne, der skal afsted til arbejde kl. 6.00 for at nå gennem køen ved tjekpointet og de 20 km. til arbejde inden kl. 9.00.

Det er så frygteligt!

Ingen kommentarer: