mandag den 2. februar 2009

Weekend på Vestbredden

Langt om længe er det igen blevet tid til en lille updater her!
I denne weekend var jeg på min første store rundtur på Vestbredden, og det var virkelig spændende og hyggeligt!
Os fire danske piger mødtes med et par drenge derfra, som vi kender gennem den kristne organisation Musalaha.
To taxaer stod klar i Betlehem, og så tog vi ellers bare afsted (-:


Første stop var byen Nablus, hvor vi tullede gennem den gamle bydel og oplevede stemningen og stedet. - Og som i kan se, går der her tre gutter og holder godt øje med at der ikke sker os noget!!!



Flot udstilling af krydderier.


Gensynsglæden er stor, da Yosef møder sin rare gamle far igen.



Men det var ikke bare hans rare far, vi skulle møde, nej nej, snart stod der en jeap og ventede på os, så vi kunne komme rundt og hilse på en masse søskende i byen....


Her mødte jeg den smukkest lille pige.


Det var nogle meget åbne og gæstfrie mennesker, men en ting må jeg sige; det har været det koldest døgn jeg nogen sinde har oplevet! De har ikke radiatoer eller nogen anden form for varme i huset, og som om det ikke er nok, lufter de konstant ud. Så se bare her: jeg lavede mig en lille hule under dynen og tre tykke tæpper, og sov så sødt og godt! (-:


Inden turen gik tilbage til Betlehem, var vi en tur i kirke. Det var en latinsk kirke, med røgelse, tre præster og børn, der hjalp til, så det var en god og anderledes oplevelse.
Som i nok kan fornemme, har vi haft en rigtig god og hyggelig weekend. Samtidig har det også været en tur, hvor jeg har hørt meget personlige historier fra Vestbredden, kørt gennem tjekpoint og set hvor fattigt de bor (og mærket hvor koldt...), så også en virkelig givende og spændende tur!
Kh. Maria.

Ingen kommentarer: