torsdag den 12. marts 2009

Purim og Postmodernisme

"Happy Purim", små prinessepiger, udkældte mænd, festlige optog og butikker fulde af udklædningstøj, det er, hvad der præger bybilledet i disse dage.

Jøderne holder en fest, der hedder "Purim". Festen holdes for at mindes Dronning Ester (fra det gamle testamente), der reddede jøderne fra at blive udryddet knap 500 år f.kr. De fejrer det ved at klæde sig ud, læse Torah-rullen med Esters bog op i synagoger, i skoler og klubber, ja endda på en fodboldklub midt under en kamp har vi set oplæsning, give gaver og være glade og feststemte.

Så det lidt mærkværdige; på Purim må jøderne drikke så meget, at de ikke kan høre forskel på "forbandet være Haman" og "Velsignet være Mordokaj" (to personer fra fortællingen om Ester.) - Pudsig indstilling...

Set udefra ligner festdagene til forveksling den danske fastelavn,
med udklædning og god stemning - her er det bare ikke kun børn, men simpelthen alle, der klæder sig ud og nyder festdagene!
Så har jeg igen været igang med bøger, powerpoint og manus til en åbent hus-aften.
Det endte med, at jeg i går aften holdte en aften med temaet "modkultur i kulturen - kristen i en postmoderne verden".
Et meget spændende emne, synes jeg, og håber nu på, at et par stykker mere har fået øjnene op for hvor vigtigt og intressant det er, at vi af og til zoomer lidt ud, og ser på vores liv, tid, valg, tankegang osv. i et nyt perspektiv.


Ellers må jeg lige sige, at vejret her er fantastisk! Omkring 25 grader vil jeg tror, og på altanern er der bare dejligt!!!

Ingen kommentarer: