onsdag den 17. juni 2009

Egypt - here we come

Årets næstsidste gudstjeneste var færdig, taskerne pakket og kirken ryddet. Efter et par timers afslapning (i kirken) tog vi - Heidi, Pia og jeg, natbussen til Eilat, hvorfra vi håbede at komme videre til Egypten.

Efter et par timers venten og et fint lille visastempel i passet, var vi klar til at finde Egypten.
Og heldigt nok, fandt vi det!

Efter en lang bustur til Cairo, og ikke mindst en vild taxatur i Cairo, kom vi sent om aftenen frem til hotellet.
Efter en god nat var vi klar til at opleve! - Og hvad er bedre at starte med end pyramiderne?

Rejselystne som vi var, lejede vi en taxa og en engelsktalende chauffør for en dag, og kom rundt og så mange pyramider og andet spændende (og mindre spændende som f.eks. de nødvendige banker og togstationer der måtte til, for at købe de næste billetter....)
Det blev næste morgen, og vi begav os på vej til Det Egyptiske Museum.
På vejen blev vi nærmest forført ind i (endnu) en parfumeshop. - Vældig spændende, hyggeligt og duftende, - og befriende at komme derfra efter en times tid...
Dagen var ved at være til ende, så vi fandt et nattog, der kunne tage os til Luxor.
Efter et aftensmåltid af bedere standart, blev sengene klappet ned - ligesom på en færge - og næste morgen stod vi friske og udhvilede ud på Luxor station. - smart(-:
Her blev det tid til en tur på Nilen.
Efter en kort sejltur kom vi til Bananøen...
... hvor vi faktisk kom til at tilbringe ganske mange timer...
...for efter et formidabelt måltid hos øens ejer (som var vores guide, der sidder længst til venstre's, gode ven og vores beundre...) blev vi inviteret til bryllup.

Det lyder måske ret vildt, men det er det egentlig ikke. Efter et par timer, hvor vi havde siddet og ventet og nydt den meget smukke natur langt ude på en ø i Afrika, kunne vi se en lille flok børn danse og leje under nogle lyskæder. Vores værter (guiden og et par mere) tog os med til pladsen, hvor der stille og roligt kom flere og flere (mænd) til. Der skete egentlig ikke så meget andet end at der var musik og en lille smule dans, så vi hyggede os med nogle af børnene.
Kvinder var der ikke mange af, og de få stykker der var, gemte sig bag dadelpalmerne...

Så blev det igen tid til tur, denne gang til Kongernes- og Dronnigernes dale, og et par fine templer. - utrolige bygninger!

Den sidste dag i Luxor fik vi lavet os nogle (mere eller mindre) fine henna-tatoveringer. - Min er den længst til højre. Om den holder helt til jeg kommer hjem, er jeg lidt i tvivl om, de lovede det ellers. - Or ja, det fik vi da lært; STOL ALDRIG PÅ NOGEN! Den ene siger noget, den anden det modsatte og vores sunde fornuft noget helt trejde. - Vi er hverken blevet syge (takket være et par flasker hånddesenficerende væske) eller blevet bestjålet, men skeptiske og en smule mistroiske, det nåede vi at blive!

Denne gut tog os med på Nubisk cafe - det var et meget hyggeligt og dejligt sted, med en atmosfære der emmer af afslapning, vandpipe, mandesnak, venskaber og et roligt liv.
Efter lidt tid fandt han og en ven et par nubiske kvinder, der flettede Heidi og mit hår.

Wow(-:
Nattoget tog os tilbage til Cairo, taxaen til grænsen og bussen til stranden i Eilat, hvor vi nød livet et døgns tid, mens de utrolig mange indtryk fik lov at fald lidt ned, vi fik snakket og grinet over de skøre oplevelser, og blev lidt mere klar til at komme hjem til hverdagen i Jerusalem.

Alt i alt hvade vi en helt FANTASTISK tur!
Faktisk havde jeg ikke glædet mig så super meget, - havde frygtet varmen, de mange lange rejser, sygdommene og kulturen i Egypten en smule, men det blev simpelthen bare SÅ godt! Intet trælst og surt, ingen syge maver eller bestjålede tasker, - bare gode og sjove ferieoplevelser!